Jak na spánek

Potřebu spánku určují různé faktory.Roční období, kdy v zimě spíme déle než v létě a také 24 hodinový cyklus dne a noci.Spánek bývá narušován mnoha civilizačními faktory, ke kterým patří např. hluk a světlo.Melatonin-spánkový hormon, se totiž uvolňuje především ve tmě.Dalšími faktory ovlivňujícími kvalitu spánku jsou také léky a nemoci(poruchy štítné žlázy, deprese, špatný krevní oběh, menstruace, stres.Testosteron, který se tvoří samozřejmě více u mužů než u žen, podporuje sny, progesteron působí sedativně, estrogeny navozují spíše hluboký spánek, regulují tělesnou teplotu a brání nočnímu pocení.Při menstruaci jsou hladiny estrogenů a progesteronu nízké, začne se zvyšovat až po menstruaci a ženy většinou spí hlubším spánkem.Premenstruační syndrom snižuje množství kvalitního hlubokého spánku díky nevyrovnanosti hladin hormonů.Kvalitní spánek snižuje také těhotenství.Také v menopauze je spánek narušen, protože rozkolísané a snižující se hladiny hormonů přinášejí návaly a noční pocení.Objevuje se také bušení srdce a celkový pocit deprese.V ranních hodinách se zvyšuje kortizol, steroidní hormon produkovaný kůrou nadledvin a uvolňující se při stresu a klesá produkce melatoninu, spánkového hormonu.Maximum jeho tvorby je mezi 2. a 4. hodinou noční.Stoupající produkce melatoninu tak zvyšuje potřebu spánku, jeho klesání v ranních hodinách a zvyšující se produkce kortizolu připravuje tělo na ranní vstávání.Produkce melatoninu se věkem snižuje a to vysvětluje nespavost u starších lidí a lidí s nedostatečnou tvorbou melatoninu .Nemožnost využít na maximum produkci melatoninu k odpočinku může vysvětlovat také vyšší výskyt rakoviny u dlouholetých pracovníků v nočních směnách.Melatonin u nás není schválen jako potravní doplněk, ale lidé si jej stejně často kupují a vozí z jiných států.

Pravděpodobně efektivní je v regulaci spánku u dětí s autistickou poruchou, mentální retardací a jiných poruchách CNS.Poruchy spánku u slepých lidí.Redukce abstinenčních příznaků u kuřáků, ochrana před spálením kůže sluncem při aplikaci před sluněním, redukce úzkostí před lékařskými zákroky.

Naopak potvrzený negativní vliv má melatonin při podávání k regulaci spánku u lidí, pracujících na směny, u depresí(může ji zhoršovat), při epilepsii, syndromu menopauzy, spánkové problémy spojené s poruchou ADHD, migrény, stárnutí buněk, tinitus.

Spánek také negativně ovlivňuje hlad.Při nadbytku škrobů, cukrů, mouky, si organismus zvykne spalovat místo tuků cukry a vyžaduje pak k zajištění chodu organismu jejich přísun i v noci.A my pak vyjídáme ledničku, abych tělu dali co si žádá:)

Podle Ajurvédy je ke kvalitnímu spánku potřebujeme tiché a klidné prostředí bez rušivých světel a nočních lampiček.Choďte spát nejlépe kolem 22.hodiny(nejpozději kolem 23.hodiny), nebo se aspoň v tuto dobu zklidněte, nepracujte a věnujte se jen sami sobě, nebo partnerovi.Kvalitním spánkem se vyhnete i změnám nálad, postupnému vyčerpání a emočnímu přejídání se, především sladkostmi.Během spánku se vylučuje růstový hormon, obnovují se tkáně, dochází ke zklidnění srdečního rytmu, spalují se tukové zásoby.Ke kvalitnímu spánku je podle Ajurvédské medicíny vhodná poloha s hlavou na východ, která přináší meditativní sny.Poloha s hlavou na západ přináší sny divoké.Poloha na sever vysává energii a na jih energii do těla přivádí.

Pro dobrý spánek můžete zkusit následující tipy

  • Spěte pokud možno v úplné tmě, i malé množství světla narušuje produkci melatoninu
  • Nepijte kofein před spaním, černý ani zelený čaj
  • Dopřejte si lehkou večeři, dobrá je s vyšším obsahem tryptofanu, který je pro tvorbu melatoninu důležitý.Může to být tvaroh, teplé mléko se špetkou kardamomu(ajurvéda mléko povoluje, ale pouze teplé, nikdy ne studené a pouze malém množství),špenát, mořské řasy, sezam, tofu, houby, čočku, banány, pokud máte rádi maso tak volte rybu, nebo krůtí, které má také vysoký obsah tryptofanu.
  • k večeři nejezte sladkosti a škroby
  • jezte aspoň 2 hodiny před spaním
  • zkuste šálek teplého mléka se špetkou muškátového oříšku a tenkým plátkem zázvoru nebo zahřívejte mléko s oloupaným plátkem zázvoru při teplotě asi 80 stupňů než vzkypí, pak odstavte, přidejte ještě špetku muškátového oříšku a promíchejte.Můžete osladit medem.Mléko a zázvor navozují spánek, protože podporují tvorbu tryptofanu.
  • Vypijte šálek heřmánkového, nebo meduňkového čaje před spaním
  • Namasírujte si tělo, nebo aspoň nohy teplým olejem.Třeba kokosovým, nebo sezamovým
  • meditujte, relaxujte, zacvičte si jogu
  • Vyzkoušejte česnekové mléko-na jeden šálek mléka použijte 1/4 šálku jemně nasekaného česneku a svařte.Usnete a ještě se probudíte bez chřipkových virů v těle:)
  • Rajčatovou šťávu se špetkou muškátového oříšku a dvěma lžičkami cukru, nebo medu vypijte mezi 16. a 17. hodinou
  • Uvařte si anýzový čaj.Do asi 380ml vroucí vod dejte lžičku anýzu a přikryjte.Nechte vylouhovat 15 minut.Můžete osladit medem.Pijte po jídle a před spaním.

Nekvalitní spánek se objevuje také při energetické nerovnováze sleziny.Člověk neustále přemítá a vrací se k událostem ve dne.Řeší stále dokola starosti okolo svých blízkých, ale také s jídlem na další den, s penězi a jiným hmotným zajištěním.Mohou to být jakékoliv starosti,Podstatou jsou stále se vracející nutkavé myšlenky,které nám znemožňují vypnout.

Spánek je zajišťován útlumem centrálního nervového systému.Za tento útlum jsou zodpovědná především centra vegetativního nervového systému a proto se detoxikace při poruchách spánku bude ubírat tímto směrem.Vegetativní nervový systém začíná v mozkové kůře a přes hypotalamus, kde se nacházejí centra pro řízení funkce vegetativního nervového systému se šíří do celého těla.Přes hypofýzu pak řídí hypotalamus produkci hormonů dřeně nadledvin, které se prostřednictvím krevního oběhu dostávají k vegetativním nervům a řídí jejich chod.Další řízení vegetativního nervového systému probíhají přes kmen sympatiku, což jsou nervové provazce, probíhající podél pteře na pravé i levé straně.Není v těle oblast, na které by se nepodílel vegetativní nervový systém, především vegetativní plexy.Pokud bychom chtěli postihnout detoxikaci celého vegetativního systému, museli bychom použít kromě preparátu VEGETON ještě přinejmenším HYPOTAL- na hypotalamus, SUPRAREN-na nadledvinky, CRANIUM-k detoxikaci hypofýzy, ELEMDE-k detoxikaci mozkové kůry, CORTEX-k detoxikaci mozkového kmene.Celý systém vegetativních nervových pletení nepodléhá jednomu orgánu, proto nepoužíváme preparát VEGETON samostatně, ale vždy společně se základním orgánem, kde se nachází problém, nebo až po vyčištění pětice základních orgánů preparáty VELIENDREN, RESPIDREN,LIVERDREN, URINODREN, CORDREN.

Při problémech s nespavostí tedy použijeme preparáty LIVERDREN, VELIENDREN, CORTEX, CRANIUM, HYPOTAL, VEGETON a dále využíváme preparáty EMOCE a STRESON.

Z hlediska tradiční čínské medicíny

  • při chrápání použijte směs BALDACHÝNOVÁ KOMNATA spolu se směsí OBNOVA SPÁLENÉ ZEMĚ
  • při probouzení se během spánku, nočních můrách, snech o létání, duševním neklidu, pocitem hořkosti v ústech použijte směsZDOLÁNÍ OHNIVÉ SOUTĚSKY
  • při neklidném spánku, pocitu hněvu a boje ve snech, obavách ve snech, sklonem k depresi a u žen při premenstruačním synfromu použijte směs SOUZNĚNÍ KOUZELNÉ PROMĚNY a ZKLIDNĚNÍ ZČEŘENÉ HLADINY
  • při nespavosti s častým buzením se v noci, obtížném usínání,  nočním pocení, horkosti na ploskách dlaní a rukou, horkosti na hrudi, při bušení srdce, lekavostí a záškuby ve spánku, při pískání v uších, nebo bolestech v zádech použijte směs ELIXÍR NEBESKÉHO CÍSAŘE
  • při častém probouzení se, při mnoha snech, mluvení ze spaní, náměsíčností, použijte směsRADOST PŘICHÁZEJÍCÍHO SPÁNKU
  • při neklidném spánku, trhavých pohybech při usínání, převalováním se, nepříjemných snech, nočních můrách, chrápání, bušení srdce, zahlenění ve spánku, pocitu horka použijte směs BALDACHÝNOVÁ KOMNATA spolu se směsí OBNOVA SPÁLENÉ ZEMĚ
  • při bolestech v bedrech, hojných snech, častým probouzením se, mluvením ze spánku, suchostí v krku použijte směs SVĚŽEST PODVEČERNÍ PAGODY
  • při probouzení se k ránu(kolem 4.hodiny) s nemožností znovu usnout, povrchním spánku, hojném snění, sklonem k bázlivosti a ustrašenosti,plachosti, nesmělosti a nerozhodnosti , při bušení srdce, únavě, depresi a pocitu krátkého dechu se jedná o nedostatečnost jater a srdce.Použijte směs DRUHÝ DECH SOKOLA spolu se směsí RADOST PŘICHÁZEJÍCÍHO SPÁNKU
  • při nespavosti, obtížném usínání, bušení srdce, nechutenství, mírných úzkostech, závratích, bledém obličeji použijte směs HARMONIE Z BROSKVOVÉHO HÁJE
  • při nespavosti, bušení srdce, pocitu napětí či tlaku na hrudi, depresích, pocitech knedlíku v krku, pocitem nedodechnutí, zívání, nechutenství, studených končetinách, nafialovělých rtech použijte směs DRUHÝ DECH SOKOLA spolu se směsí SOUZNĚNÍ KOUZELNÉ PROMĚNY
  • při převalování se během spánku, trhavých pohybech, převalování se, bušení srdce, bolestech na hrudi, duševním neklidu, úzkosti a strachu použijte směs ZPEVNĚNÍ PODEMLETÉHO BŘEHU
  • při poruchách spánku po prodělaném horečnatém onemocnění, neklidném spánku, probouzením se v noci, neschopnosti zůstat chvilku v klidu ležet, pocitu plnosti na hrudi použijte směs STÍN BROKÁTOVÉHO ZÁVOJE

Z čínských léčivých hub je při nespavosti stresu a úzkostech účinné užívat houbu REISHI 

Detoxikaci považuji při řešení poruch spánku za rozhodující, vedoucí postupně k odstranění příčiny problému bez nutnosti užívat v budoucnu k navození spánku jakýchkoliv podpůrných prostředků včetně bylinných.Ostatní přípravky doporučuji k překlenutí doby a podpoře spánku než se podaří detoxikací problém vyřešit.

 

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.